Hieronder vind je antwoord op de meest gestelde vragen. Kom je er niet uit? Neem contact op met de klantenservice van ARTIS.

Praktisch

Wat zijn de openingstijden?

ARTIS is elke dag geopend, ook op feestdagen. 

 

ARTIS-Park is open van 9.00 tot 18.00 uur. 

 

ARTIS-Micropia is elke dag open van 10.00 tot 17.00 uur 

 

ARTIS-Groote Museum is elke dag open van 10.00 tot 17.00 uur en op donderdag zelfs tot 22.00 uur

Wat kan ik zien en doen in ARTIS?

In de dagagenda kun je vinden wat er vandaag en in de toekomst te doen is in ARTIS. 

Zijn het Planetarium en Aquarium ook te bezoeken?

Het ARTIS-Aquarium is voor langere periode gesloten in verband met een renovatie. Een bezoek aan het ARTIS-Planetarium is inbegrepen in je ticket voor ARTIS-Park. Kijk voor actuele informatie over de voorstellingen in de agenda.

Welke dieren hebben jullie?

ARTIS houdt van alles dat leeft. Van de kleinste microben en insecten tot de grootste roofdieren, zoals de jaguar. Voor een actueel overzicht van alle dieren kan je kijken op onze plattegrond.

Hoe kan ik contact opnemen met ARTIS?

Heb je en vraag, klacht of opmerking? Je kunt contact opnemen met ARTIS via het contactformulier. 

Tickets en prijzen

Wat zijn de prijzen en kortingen?

Via onderstaande link vind je alle informatie over ticketprijzen en kortingen voor ARTIS-Park, ARTIS-Groote Museum en ARTIS-Micropia. 

Koop je ticket voor ARTIS-Park online met €3,- korting. Heb je een museumkaart, VriendenLoterij VIP card of CJP? Dan koop je tickets met korting. Ook studenten, scholen en zorgcentra kunnen tegen een gereduceerd tarief naar ARTIS.  

Kan ik mijn tickets verplaatsen of annuleren?

Het is niet mogelijk om voor een gekochte tickets voor ARTIS-Park, ARTIS-Micropia of ARTIS- Groote Museum restitutie te ontvangen. Je kunt je ticket eenmalig verplaatsen naar een nieuwe datum binnen een jaar van de aankoopdatum. Neem hiervoor contact op met de klantenservice via 020 5233670.

Het lukt mij niet om online een ticket te kopen, wat moet ik doen?

Je kunt contact opnemen met de klantenservice van ARTIS. Tickets zijn ook verkrijgbaar bij de kassa van ARTIS-Park en de musea. Houd er rekening mee dat tickets voor ARTIS-Park aan de kassa €3,- extra kosten. Voor de musea geldt geen prijsverschil.

Zijn er combitickets mogelijk en hoe kan ik die kopen?

Als je meerdere locaties op dezelfde dag bezoekt, kun je gebruikmaken van een speciaal combinatietarief. Dit kun je ook online kopen. Selecteer eerst ARTIS-Park, ARTIS-Micropia of ARTIS-Groote Museum, en voeg daarna extra tickets toe voor de andere locaties. Het is ook mogelijk om dit aan de kassa op de dag van je bezoek te regelen.

Is het verplicht om te reserveren?

Het is niet meer verplicht om te reserveren voor je bezoek aan ARTIS-Park. Via de website koop je een ticket met inloop tussen 09.00 en 18.00 uur. Ook als je al een ander toegangsbewijs hebt, is reserveren niet nodig.

Heb je al een ticket voor een van de musea of kom je met een Museumkaart? Dan hoef je geen apart tijdslot te reserveren. Voor de musea wordt automatisch een starttijd toegewezen bij het kopen van je ticket, om de drukte zo goed mogelijk te spreiden.

Parkeren en bereikbaarheid

Wat is het adres van ARTIS?

Het bezoekadres van het ARTIS-Park is Plantage Kerklaan 38-40, 1018 CZ Amsterdam. 

ARTIS-Micropia en ARTIS- Groote Museum vind je aan het Artisplein op de Plantage Kerklaan 36.

Hoe kan ik naar ARTIS komen met het OV?

Tram: Tram 14 (Amsterdam Centraal - Javaplein) stopt bij de halte ARTIS, direct om de hoek van de Hoofdentree. Trams 7 (Slotermeer - Azartplein) en 19 (Station Sloterdijk - Diemen Sniep) stoppen op het Alexanderplein, op tien minuten loopafstand van de Hoofdentree.

Metro: Het dichtstbijzijnde metrostation is Waterlooplein. Metro's 51, 53 en 54 rijden vanaf Amsterdam Centraal hierheen. Vanaf het metrostation is het nog tien minuten lopen naar de Hoofdentree. 

Bus: Vanaf Amsterdam Centraal rijden bussen 22 en 43 naar het Kadijksplein. Vanaf daar is het zes minuten lopen naar de Hoofdentree. 

Kan ik parkeren bij ARTIS?

Ja, dat kan! Het parkeerterrein bevindt zich op de Plantage Kerklaan 40, op 150 meter lopen van de Hoofdentree. Het is niet mogelijk om een parkeerplek te reserveren. Op drukke dagen kan de parkeerplaats vol zijn; in dat geval kun je parkeren in parkeergarage Markenhoven of een nabijgelegen P+R-locatie en verder reizen met het ov.

Hoeveel kost parkeren bij ARTIS?

Voor ARTIS-leden kost het €13,50, voor niet leden is het €16,00. Dagkaarten voor het parkeren kun je tijdens de openingstijden van ARTIS afrekenen bij de kassa. Als je geen dagkaart haalt kan je voor €6,30 per uur afrekenen bij de parkeerbetaalautomaat op het parkeerterrein. 

Kan ik ook met de boot naar ARTIS?

Dat kan! Van april tot oktober vaart de Cultuur Ferry op vrijdag, zaterdag en zondag tussen 11.00 en 16.00 uur. Je kan op en afstappen bij Entrepotdok of Plantage Muidergracht voor een bezoek aan ARTIS-Park, ARTIS-Groote Museum en ARTIS-Micropia. 

Toegankelijkheid

Is ARTIS toegankelijk met een hulphond of ander hulpdier?

Honden en andere huisdieren zijn niet toegestaan in ARTIS. Hulphonden zijn wel welkom, mits ze vooraf zijn aangemeld bij de kassa. Je dient een legitimatiepas te tonen waaruit blijkt dat de hond is opgeleid. Daarnaast moet de hulphond herkenbaar zijn door het dragen van een speciaal tuigje of dekje.

Is ARTIS toegankelijk met een rolstoel?

ARTIS-Park, ARTIS-Groote Museum en ARTIS-Micropia zijn grotendeels toegankelijk voor rolstoel-, rollator- gebruikers en scootmobielen. Enkel de doorgang naar de Japanse Tuin is minder begaanbaar in een rolstoel. 

Kan ik een rolstoel reserveren?

Bij de kassa is een beperkt aantal rolstoelen te leen tegen een borgsom van €0,50 €1,00, en €2. Vier rolstoelen zijn vooraf te reserveren, dat kan uiterlijk één dag voorafgaand aan je bezoek via 020 5233 670. Per gezelschap kan maximaal één rolstoel worden gereserveerd.

Ik heb een begeleider nodig, hoe werkt dit?

Bezoekers die niet zelfstandig naar ARTIS kunnen, hebben recht op de begeleidersregeling en mogen gratis een begeleider meenemen. Een ticket voor de begeleider reserveren is niet nodig; deze is op te halen bij de ARTIS-kassa.

Heeft ARTIS mindervalideparkeerplaatsen?

ARTIS heeft zes mindervalideparkeerplaatsen die dichter bij de uitgang van het parkeerterrein zijn. Hier gelden dezelfde parkeertarieven voor.. Er zijn tevens twee gratis openbare mindervalideparkeerplaatsen in de straat. 

Eten en drinken

Welke eetgelegenheden zijn er bij ARTIS?

In ARTIS vind je verschillende restaurants en cafés om te genieten van lekker eten en drinken, elk met een eigen concept en aanbod.

Kan ik eigen eten meenemen naar ARTIS?

Ja, dat is mogelijk. Let op dat het verboden is om de dieren van ARTIS te voeren, zij krijgen hun eigen eten. 

Ik heb een allergie, kan hier rekening mee gehouden worden?

Jazeker, de medewerkers staan klaar om je te helpen met al je vragen. Houd er wel rekening mee dat de keukens met veel verschillende producten werken, waardoor er sporen van allergenen in het eten kunnen zitten. Als dit te risicovol is, wordt aangeraden om eigen eten, zoals een ontbijt, snack of maaltijd, mee te nemen naar het park.

Kan ik een tafel reserveren?

Helaas is het niet mogelijk om een tafel te reserveren bij de horecagelegenheden in ARTIS. 

Kan ik vooraf eten bestellen (voor een groep)?

Ja, er kunnen doordeweeks arrangementen geboekt worden voor groepen tussen 8 - 40 personen.