Veelgestelde vragen
- Over openingstijden en prijzen
- Over toegangskaarten en online reserveren
- Over vervoer naar ARTIS en toegankelijkheid
- Over het bezoek aan ARTIS
- Over lidmaatschappen
Over openingstijden en prijzen
Wat zijn de openingstijden?
ARTIS-Park is dagelijks geopend van 9.00 tot 18.00 uur.
Wat zijn de toegangsprijzen?
Informatie over alle prijzen is te vinden op deze pagina.
Is het ARTIS-Aquarium open?
Het ARTIS-Aquarium is voor langere periode gesloten in verband met een renovatie.
Over toegangskaarten en de online reservering
Hoe kan ik tickets kopen?
Je kunt zowel aan de kassa als online een ticket kopen. Online koop je een ticket met €3,- korting via dagtickets.artis.nl. Bekijk alle prijzen op deze pagina.
Moet ik voor ARTIS-Park een starttijd reserveren?
Nee, je reserveert voor de gehele dag en kunt van 9.00 tot 18.00 uur bij ARTIS naar binnen. Reserveren is niet langer verplicht.
Ik ben geen lid, maar heb wel al een toegangskaart voor ARTIS en wil nu naar ARTIS komen. Kan ik ook een dag reserveren?
Het is ook mogelijk om een dag te reserveren als je al een toegangskaart hebt. Dit kan ook op dagtickets.artis.nl . Klik op 'Ik heb al een ticket' en ‘Starttijd ARTIS tickethouder' om te reserveren.
Ik wil graag mijn gekochte toegangskaart met startdatum annuleren. Is dit mogelijk?
Het is niet mogelijk om voor een gekocht ticket een restitutie te ontvangen. Je kunt het ticket eenmalig verplaatsen naar een nieuwe datum binnen een jaar van de aankoopdatum. Neem hiervoor contact op met Publieksservice . Wanneer je een ander ticket hebt in combinatie met een gereserveerde startdatum is het mogelijk een nieuwe startdatum te boeken. Annuleringen en/of wijzigingen van de reservering voor groepen dienen minimaal één week van te voren te worden doorgegeven. Indien dit niet gebeurt is ARTIS genoodzaakt het gereserveerde aantal toegangskaarten en horecaproducten in rekening te brengen.
Kan ik met een kortingskaart reserveren?
Het is mogelijk om met een kortingskaart van de VriendenLoterij, Stadspas en een NVD-pas een datum voor tickethouders reserveren. Ook als je een abonnement hebt bij een andere dierentuin, zoals Wildlands of Blijdorp, kun je op deze manier reserveren. Let op: je reserveert een starttijd tickethouder en betaalt voor je bezoek wanneer je bij de kassa aankomt. Reserveren is niet nodig.
Wat is Mijn ARTIS en hoe werkt dat?
Mijn ARTIS is een account die enkel voor leden bestemd is. Met dit account kun je in je ledenomgeving terecht komen of een lidmaatschap afsluiten. Ga naar mijn.artis.nl .
Ik wil graag mijn lidmaatschapspas/introducéecoupons ophalen bij de kassa of mijn betaling voor het lidmaatschap voldoen aan de kassa, is dit mogelijk?
Je lidmaatschapspas wordt thuisgestuurd wanneer je online een lidmaatschap aanmaakt en een pasfoto upload. Je introducéecoupons worden per mail verstuurd en zijn ook te vinden in Mijn ARTIS onder ‘Mijn Artikelen’. Wanneer er geen e-mailadres in het systeem staat worden deze per post verzonden. Heb je een nieuwe lidmaatschapspas nodig? Dan kun je hiervoor langs de ARTIS-kassa.
Ik ben student, mag ik gebruikmaken van studentenkorting?
Ja, dat is mogelijk. Er geldt een studentenkorting van 50% voor zowel studenten van Nederlandse onderwijsinstellingen als internationale studenten, op vertoon van de geldige collegekaart met foto. De tarieven voor studenten voor ARTIS en Micropia staan hier vermeld. Let op: het is verplicht om van tevoren via dagtickets.artis.nl een ticket te kopen. Klik op ‘Ik wil een toegangskaart kopen’.
Kan ik met mijn CJP pas naar ARTIS?
Je kunt ARTIS bezoeken met een CJP pas. Ga naar dagtickets.artis.nl en klik op ‘Ik wil een ARTIS toegangskaart kopen’. Daar kun je een kaartje met korting aanschaffen. Neem op de dag van je bezoek je CJP pas mee om bij de entree te laten zien. De korting geldt alleen voor de CJP-kaarthouder, niet voor introducees.
Kan ik met mijn NVD-pas ook naar ARTIS?
Zeker, met een NVD-pas met pasfoto kun je gelijk doorlopen naar de ingang. Indien je gebruik wilt maken van de NVD-korting, omdat je lid bent van een andere dierentuin, kun je de korting op vertoon van je lidmaatschap aan de kassa verkrijgen.
Wij hebben een zorgkaart, kunnen wij een bezoek brengen aan ARTIS?
Je kunt ARTIS bezoeken met een zorgkaart. In de weekenden en op feestdagen geldt het zorgtarief niet.
Kan ik als ICOM-lid ook naar ARTIS?
Zeker, zowel ARTIS-Park, ARTIS-Micropia en het ARTIS-Groote Museum zijn gratis te bezoeken als ICOM-lid.
Over vervoer naar ARTIS
Waar kan ik mijn fiets parkeren?
Langs de poort/Hoofdentree-zijde van ARTIS zijn er een aantal fietsparkeerplekken. Ook aan het begin van het parkeerterrein zijn er fietsparkeerplekken. Parkeer je fiets niet buiten deze plekken, je loopt dan het risico dat deze wordt verwijderd.
Is het parkeerterrein open?
Het parkeerterrein is open. Parkeerkaarten kunnen bij de kassa's van ARTIS-Park, Micropia, het Groote Museum en het parkeerterrein worden betaald. In de zomer en op vrije- en feestdagen raakt de parkeerplaats al vroeg vol. Wanneer het parkeerterrein vol is, kan het zijn dat we je vragen om op een andere plek te parkeren. We raden je door deze drukte en voor het milieu aan om, wanneer dit mogelijk is, met de fiets of het OV te komen.
Kan ik met de Cultuur Ferry naar ARTIS?
Het is mogelijk om ARTIS over het water te bereiken met de Cultuur Ferry, een duurzame manier om de culturele schatkamer van Amsterdam te ontdekken. Stap af bij de halte Muidergracht of het Entrepotdok, beide gunstig gelegen vlak bij ARTIS. De Cultuur Ferry vaart van april tot oktober op vrijdag, zaterdag en zondag tussen 11.00 en 16.00 uur.
Let op: de prijs van het Cultuur Ferry-ticket is exclusief toegang tot de musea, dus zorg ervoor dat je een apart toegangsticket voor ARTIS hebt. Voor meer informatie en om tickets te boeken voor de Cultuur Ferry, bezoek www.cultuurferry.nl .
Over het bezoek aan ARTIS en toegankelijkheid
Kan ik met contant geld betalen in het park?
Nee, ARTIS is pin only. Het is niet langer mogelijk om met contact geld te betalen.
Is roken toegestaan in het park?
Nee, roken is in heel ARTIS-park niet toegestaan. Omdat ARTIS een gezonde en veilige (speel)plek voor kinderen en bezoekers belangrijk vindt, is dit rookverbod in het volledige ARTIS-park sinds april 2019 van kracht.
Ik wil een lidmaatschap afsluiten/ cadeau geven. Hoe doe ik dat?
Lidmaatschappen kunnen online worden afgesloten via Mijn ARTIS . Dit kan zowel voor jezelf als om cadeau te doen aan iemand anders. Wanneer je een foto upload, worden de lidmaatschapspassen toegestuurd per post. Daarnaast is het mogelijk een lidmaatschapscheque cadeau te geven. Deze zijn alleen verkrijgbaar aan de kassa en kunnen ook alleen aan de kassa worden verzilverd.
Ik wil graag een ARTIS-ticket cadeau geven. Hoe doe ik dat?
Je kunt online toegangskaarten kopen voor een specifieke datum via dagtickets.artis.nl . Deze tickets zijn vanaf de aankoopdatum 1 jaar geldig en de gereserveerde dag kan telefonisch worden verplaatst. Daarnaast is het mogelijk cadeaukaarten te kopen en cadeau te geven. Deze zijn 2 jaar geldig en alleen verkrijgbaar aan de kassa.
Zijn de kinderkarretjes beschikbaar?
Er is een beperkt aantal kinderkarretjes beschikbaar in ARTIS. Om een kinderkarretje mee te nemen, kun je er een €2 munt instoppen of voor €1 een muntje bij de kassa of ARTIS-winkel kopen.
Kan ik een rolstoel gebruiken?
Het ARTIS-terrein is grotendeels toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Bij de kassa is een beperkt aantal rolstoelen te leen tegen een borgsom van €0,50 €1,00, en €2. Vier rolstoelen zijn vooraf te reserveren, dat kan uiterlijk één dag voorafgaand aan je bezoek via 020 5233 670. Per gezelschap kan maximaal één rolstoel worden gereserveerd.
Kan ik in de ARTIS-winkel iets kopen, kan dit zonder toegangskaart?
Een bezoek aan de ARTIS-winkel zonder toegangskaart is niet mogelijk.
Mag ik het park tijdens mijn bezoek verlaten en later op de dag terugkomen?
Je komt ARTIS alleen binnen met een geldig ticket. Mocht je onverhoopt even het park uit willen lopen, dan is het mogelijk bij de ticketcontrole of de servicebalie een stempel te krijgen om later op de dag mee terug het park in te komen.
Welke evenementen worden er in ARTIS georganiseerd?
Bekijk de dagagenda om te zien welke evenementen in ARTIS plaatsvinden. Je ontvangt hier informatie over via de berichtgeving over het evenement.
Mogen we stepjes en loopfietsjes meenemen?
Stepjes en loopfietsjes zijn alleen toegestaan voor kinderen tot en met 3 jaar oud. Voor kinderen vanaf 4 jaar oud is het niet toegestaan stepjes of loopfietsjes mee te nemen het park in.
Kan ik nog ergens mijn bagage achterlaten?
Bagage kan in ARTIS worden afgegeven bij het serviceraam, direct naast de ingang van het Planetarium-Café. Dit is op basis van beschikbaarheid en eigen risico. In verband met veiligheidsmaatregelen neemt ARTIS geen accu's aan.
In Micropia en het Groote Museum zijn voor bezoekers kluisjes beschikbaar.
Mag ik mijn hond meenemen naar ARTIS?
Het is niet toegestaan om een hond of andere huisdieren mee te nemen. Assistentiehonden zijn wel welkom in ARTIS, nadat deze zijn aangemeld bij de kassa. Op vertoon van een legitimatiepas van de hond waarop zichtbaar is dat de hond is opgeleid. Verder moet de hond herkenbaar zijn als assistentiehond door het dragen van een speciaal tuigje of dekje.
Kan ik de ARTIS-Bibliotheek bezoeken?
De ARTIS-bibliotheek aan de Plantage Middenlaan is alleen op afspraak te bezoeken via het Allard Pierson .
Kan ik een arrangement bij jullie boeken?
Het is weer mogelijk om een arrangement te boeken bij je bezoek. Bekijk hier de mogelijkheden.
Kan ik een keer meehelpen met de verzorging van de dieren?
ARTIS ontvangt – bijna dagelijks – vergelijkbare vragen van mensen die enorm graag een keer met onze dierverzorgers zouden willen meelopen. Het is onmogelijk om al deze verzoeken in te willigen en is niet in het belang van het welzijn van de dieren. Het verzorgen van de dieren is alleen voorbehouden aan onze gekwalificeerde en professionele dierverzorgers. Zij zijn opgeleid en bekend met alle veiligheid- en hygiëneprotocollen, en hun aanwezigheid achter de schermen is functioneel voor de dieren.
Ik ben iets verloren in ARTIS, hebben jullie het gevonden?
Als je iets bent verloren tijdens je bezoek, kun je hier kijken of het gevonden is.