page title

Veelgestelde vragen

Wat zijn de openingstijden?

ARTIS is vanaf donderdag 21 mei weer open voor alle bezoekers. We hanteren de reguliere openingstijden: 7 dagen per week, van 9 tot 18 uur. Let op: je hebt alleen toegang tot het park met een reservering van een starttijd (voor leden) of een entreebewijs met starttijd (voor niet-leden).. U kunt een starttijd reserveren op Mijn ARTIS .

Ik ben geen lid, maar heb wel een ticket voor ARTIS en wil nu naar ARTIS komen. Kan ik ook een starttijd reserveren?

Vanaf 21 mei is het ook mogelijk om starttijden te reserveren als je al een ticket hebt. Dit kan ook op  Mijn ARTIS . Klik op ‘ARTIS starttijd reserveren voor tickethouders’.

Waarom werken jullie met starttijden?

Veiligheid en gezondheid van onze bezoekers, medewerkers en dieren staan voorop. Deze maatregelen zijn genomen om een bezoek aan ARTIS voor iedereen verantwoord en veilig te laten verlopen. 

 

Over toegangskaarten en de online reservering

 

Voor wie moet ik een starttijd reserveren?

Alle bezoekers van ARTIS hebben een starttijd nodig. Reserveer ook een starttijd voor kinderen van 0-2 en voor bezoekers die u meeneemt met een introducécoupon. Om controle op de bezoekersaantallen te houden, worden starttijden gedoseerd vrijgegeven.

Ik zie geen beschikbare starttijden meer, kan ik dan niet meer naar ARTIS?

We evalueren elke dag de drukte in het park en willen iedereen de kans geven een bezoek te brengen aan ARTIS. We geven daarom gefaseerd, indien mogelijk, om de paar dagen starttijden vrij. Mede hierdoor geven we slechts voor een korte periode in de toekomst starttijden vrij. Houd hiervoor de website in de gaten.

Kan ik ook bij de kassa een starttijd reserveren en gelijk naar binnen?

Nee, u kunt alleen online een starttijd reserveren. De kassa’s zijn op dit moment gesloten om drukte te voorkomen. U kunt uw starttijd reserveren via mijn.artis.nl.

Ik heb een starttijd gereserveerd, maar kan toch niet komen. Kan ik mij afmelden?

U kunt uw starttijd tot 24 uur van te voren annuleren. Wanneer u later dan 24 uur van te voren annuleert, kan het zijn dat wij u €2,50 dervingskosten per ongebruikt starttijd in rekening brengen. U kunt uw starttijd annuleren door via deze link  het contactformulier in te vullen. Na het verzenden van het formulier is uw annulering definitief. We kunnen uw starttijd niet verzetten. Wilt u op een andere dag of tijd komen, dan dient u zelf een nieuwe starttijd te reserveren. We raden u aan de website in de gaten te houden voor het reserveren van een nieuwe starttijd.

Hoe werkt de verdeling van de starttijden?

Er zijn maar een maximaal aantal starttijden per dag beschikbaar voor ARTIS. Zo kan het bezoek goed verspreid worden en wordt het niet te druk. De starttijden worden verdeeld tussen leden, dagbezoekers en bezoekers met een kortingskaart, op basis van de gemiddelde verhoudingen tussen deze groepen. Het kan dus zijn dat voor dagbezoekers de starttijden al op zijn, maar dat er nog wel starttijden zijn voor leden.

Wanneer geven jullie nieuwe starttijden vrij?

ARTIS evalueert elke dag de drukte in het park en wilt iedereen de kans geven een bezoek te brengen aan het park. Op basis van de dagelijkse evaluatie geven we gefaseerd op woensdag en zaterdag nieuwe starttijden vrij voor de komende anderhalve week. Houd hiervoor de website in de gaten.

Ik heb al een toegangskaart voor ARTIS, hoe boek ik?

Ook als u al een ander toegangskaart heeft voor ARTIS, zoals een eerder gekocht e-ticket of een gewonnen of cadeau gekregen kaart, moet u nog een starttijd boeken. Dit kan door een account aan te maken via Mijn ARTIS. U heeft dan ook de optie om enkel een starttijd te boeken, zonder de aanschaf van een nieuw toegangsbewijs. Klik na inloggen op ‘ARTIS starttijd reserveren voor tickethouders’.

Zijn mijn introducecoupons geldig?

Introducecoupons zijn gewoon geldig en kunnen worden aangeboden aan de poort bij de kaartcontrole. Het is wel belangrijk om ook voor introducees online een starttijd te reserveren, om te voorkomen dat uw introducé geen toegang heeft

Kan ik op een wachtlijst geplaatst worden voor een starttijd of dag welke al helemaal vol is?

Op dit moment is het niet mogelijk om op een wachtlijst te worden geplaatst wanneer de dag vol is. Houd de website in de gaten.

Wat is Mijn ARTIS en hoe werkt dat?

Mijn ARTIS is een account voor leden en bezoekers. Met dit account kunt u online toegangskaarten kopen, een starttijd reserveren of een lidmaatschap afsluiten. Ga naar www.mijn.artis.nl

Ik wil graag mijn lidmaatschapspas/introduceecoupons ophalen bij de kassa of mijn betaling voor het lidmaatschap voldoen aan de kassa, is dit mogelijk?

Dit is op dit moment helaas niet mogelijk. U kunt uw lidmaatschap betalen via internetbankieren. Uw introductiecoupons worden thuisgestuurd en zijn ook te vinden in Mijn ARTIS  onder ‘Mijn Artikelen’.

Ik ben student, mag ik nu wel naar ARTIS met studentenkorting?

Op dit moment is het helaas nog niet mogelijk om met studentenkorting een bezoek te brengen aan ARTIS aangezien de kassa’s niet open zijn. We zijn aan het onderzoeken hoe we deze mogelijkheid kunnen verwerken in onze online boekingsmogelijkheden.

Ik heb een kortingskaart voor ARTIS, kan ik deze nu gebruiken?

Op dit moment is het helaas nog niet mogelijk om met korting een bezoek te brengen aan ARTIS aangezien de kassa’s niet open zijn. We zijn aan het onderzoeken hoe we deze mogelijkheid kunnen verwerken in onze online boekingsmogelijkheden. Dit geldt voor de kortingsacties van Stadspas, WNF, Hollandpas, Amsterdampass, Dordtpas, CJP, VVV, met een NVD pas en leden van andere dierentuinen.

Wij hebben Dekamarkt spaarkaarten, kunnen wij deze ook gebruiken om een starttijd mee te reserveren?

Vanaf 21 mei kan iedereen met een DekaMarkt spaarkaart ARTIS weer bezoeken. Let op: ook met een DekaMarkt spaarkaart is het verplicht om online een starttijd te reserveren. U kunt een starttijd reserveren op Mijn ARTIS . Log in en klik op ‘ARTIS starttijd voor tickethouders reserveren’ om een aanvullende starttijd te reserveren. Spaarkaarten kunnen t/m vrijdag 9 oktober 2020 bij ARTIS worden ingeleverd.

Waarom krijg ik geen 2 euro korting wanneer ik een online starttijd heb?

Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen kaartverkoop aan de kassa en online kaartverkoop, aangezien de kassa’s gesloten zijn en alle kaartverkoop online plaatsvindt. We hanteren voor de kaartverkoop de reguliere prijzen voor toegangskaarten.

Wij hebben een zorgkaart, kunnen wij een bezoek brengen aan ARTIS?

Op dit moment is het niet mogelijk een bezoek aan ARTIS te brengen met een zorgkaart. We gaan onderzoeken hoe we dit in de toekomst kunnen realiseren.

Wij hebben een onderwijskaart, kunnen wij een bezoek brengen aan ARTIS?

vanaf 1 juni kunnen scholen weer een bezoek brengen aan ARTIS, ook als u in bezit bent van een onderwijskaart. Als u een bezoek wilt brengen, dient u hiervoor een boeking te maken via de volgende link . U kiest tijdens uw boeking ook een starttijd voor het bezoek.

Over vervoer naar ARTIS

 

Het advies is om niet met het ov te komen. Is er genoeg ruimte om mijn fiets of auto te parkeren?

Doordat alle bezoekers een starttijd reserveren, is het minder druk in het park. Daarom zal er genoeg ruimte zijn om uw fiets of auto te parkeren.

Waar kan ik mijn fiets parkeren?

Voor de poort/Hoofdentree van ARTIS zijn er een aantal fietsparkeerplekken. Ook aan het begin van het parkeerterrein zijn er fietsparkeerplekken. Parkeer je fiets niet buiten deze plekken, je loopt dan het risico dat deze wordt verwijderd.

Is het parkeerterrein gewoon open?

Het parkeerterrein is open. Parkeerkaarten kunnen kan alleen bij de betaalautomaten op het parkeerterrein of bij de bakfiets bij de uitgang bij de flamingo’s en het Artisplein afgerekend worden, niet meer bij de kassa of in de winkel. Ook de betaalautomaat op het voorplein in gesloten.

Waar kan ik mijn parkeerkaart betalen?
Betalen kan alleen bij de bakfiets bij de uitgang bij de flamingo’s en het Artisplein, niet meer bij de kassa of in de winkel. Ook de betaalautomaat op het voorplein is gesloten.

 

Over het bezoek aan ARTIS

 

Wanneer mag ik met mijn starttijd naar binnen?

Uw starttijd is een half uur geldig. Heeft u bijvoorbeeld een starttijd van 9.00, dan kunt u tussen 9.00 en 9.30 naar binnen. Niet eerder en niet later.

Ik heb een starttijd gereserveerd, maar ik kom te laat of te vroeg bij ARTIS. Wat moet ik doen?

Als u te laat bij ARTIS bent, kunt helaas niet meer naar binnen. U zult dan een nieuwe starttijd moeten reserveren. Bent u te vroeg, dan vragen we u niet voor de poort van ARTIS te wachten om drukte te voorkomen.

Hoe lang kan ik in ARTIS blijven als ik de laatste starttijd om 17.00 uur reserveer?

ARTIS is geopend van 9.00 tot 18.00 uur. Als u de laatste starttijd reserveert, heeft u een half uur voor uw bezoek.

Ik heb een lidmaatschap met Micropia erbij. Kan ik ook naar Micropia?

Micropia is op dit moment nog gesloten. Zodra Micropia open is, kunt u het museum weer bezoeken.

Staan de kinderkarretjes buiten?

De kinderkarretjes zijn uit hygienische overwegingen tijdelijk weggehaald uit ARTIS. U mag wel uw eigen kinderwagen of buggy meenemen.

Kan ik een rolstoel gebruiken?

ARTIS heeft een aantal rolstoelen. U kunt deze ophalen bij de ingang en weer inleveren bij de uitgang. Na ieder gebruik worden de rolstoelen grondig schoongemaakt en ontsmet. U kunt geen rolstoel reserveren.

Ik wil in de ARTIS-winkel iets kopen. Kan ik dat aan het einde van mijn bezoek doen?

Aan het begin van uw bezoek kunt u een bezoek brengen aan de ARTIS-winkel. De Papegaaienlaan is eenrichtingsverkeer geworden om drukte te voorkomen. U komt er daardoor aan het einde van uw bezoek niet meer langs.

Is een bezoek aan de winkel zonder toegangskaartje ook mogelijk?

Nee, de winkel kan momenteel alleen worden bezocht als onderdeel van het bezoek aan het ARTIS-Park.

Is de horeca open?

De restaurants in ARTIS zijn gesloten, maar er zijn wel afhaalpunten bij het Kerberterras, de Twee Cheetahs en de Hazelaar.

Gaan de activiteiten zoals De dierverzorger vertelt en de voorstellingen in het Planetarium door?

Nee. Bij deze activiteiten kan er geen anderhalve meter afstand worden gehouden tussen huishoudens.

Zijn de toiletten toegankelijk?

Zowel de reguliere als de invalidetoiletten zijn toegankelijk voor bezoekers op alle locaties. Wel zijn er minder toiletten beschikbaar, en kan er maar een beperkt aantal mensen tegelijk in het gebouw. Er zal een medewerker van ARTIS staan om in de gaten te houden of het niet te druk wordt. Ook worden de toiletten extra schoongemaakt.

Wat doet ARTIS aan extra hygiënemaatregelen?

ARTIS volgt alle veiligheidsvoorschriften die het RIVM voorschrijft. De schoonmakers doen extra veel dagelijkse rondjes, er zijn extra handwaspunten geïnstalleerd en er is desinfectiemiddel beschikbaar.

Hoe zorgt ARTIS ervoor dat het niet te druk wordt op bepaalde plekken?

ARTIS hanteert een maximaal aantal mensen in het park. De beveiliging loopt extra rondjes om in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat er geen knelpunten ontstaan. Ook is de routing in het park aangepast om dit te voorkomen. Op de plekken waar het normaal ook al drukker is, is dit met markeringen aangegeven.

Wat kan ik zelf doen om het bezoek voor iedereen veilig te houden?

Houd je aan de regels. Houd anderhalve meter afstand, kom niet als je ziekteverschijnselen hebt zoals verkoudheid of hoesten. Was je handen regelmatig.

Kan ik picknicken in het gras?

Dit is toegestaan wanneer de 1.5 meter afstandsregel in acht wordt gehouden.

Mag ik het park tijdens mijn bezoek verlaten en later op de dag terugkomen?

Je komt ARTIS alleen binnen met een geldige starttijd, later op de dag terugkomen is daarom niet mogelijk. Door het beperkte aantal starttijden per dag wordt het sterk afgeraden meerdere plekken per dag te boeken. Op deze manier blijven er  genoeg starttijden over voor iedereen.

Gaan geplande evenementen nog door?

Tot 1 september zullen alle geplande activiteiten en evenementen in ARTIS en de programma’s van de ARTIS-Academie geen doorgang vinden.

Gaan de Zoomeravonden dit jaar wel door?

Nee, alle evenementen vinden geen doorgang. Er wordt nog wel gekeken naar een alternatieve invulling voor dit jaar.

Hoe lang mag ik in ARTIS blijven?

We hebben de berekeningen van de starttijden gebaseerd op een reguliere gemiddelde bezoekduur van 4 uur.

Zijn alle locaties in het park gewoon open?

Het overgrote deel van het park in de buitenlucht is gewoon open. De binnenverblijven, doorloopverblijven (apen- en vogelhuis, lemurenland, wallaby verblijf, kinderboerderij), speeltuinen, het Planetarium en Micropia zijn gesloten.

Is er voor deze beperkte opening een route uitgestippeld?

Veiligheid van onze bezoekers, medewerkers en dieren staat voorop. Om 1,5 meter afstand te kunnen houden, is in een deel van het park waar de paden smal zijn, eenrichtingsverkeer gecreëerd. Verder wordt een looproute via bebording aanbevolen, om zoveel mogelijk kruisverkeer te voorkomen. Er zijn duidelijke uitgangen (op een andere plek dan de ingang) bij de flamingo’s naar het Artisplein en achter het aquarium en er worden duidelijke looproutes naar de fietsenstalling en parkeerplekken aangegeven. Ook zullen publieksmedewerkers indien nodig advies geven qua routing.

Ik wil maar een uurtje komen, en alleen bij mijn favoriete dier blijven kijken. Kan dat ook?

ARTIS is een plek midden in de stad, waar iedereen van de natuur kan genieten. Er is helaas beperkt plek met zicht op de dieren, wanneer er 1,5 meter afstand moet worden gehouden. Wij verzoeken al onze bezoekers rekening te houden met elkaar en de beperkte plekken bij sommige dieren.

Mogen we stepjes en loopfietsjes meenemen?

Stepjes en loopfietsjes zijn op dit moment niet toegestaan in het park, ook zijn de kinderkarretjes van ARTIS niet te gebruiken. 

Kan ik nog ergens mijn bagage achterlaten?

Bagage kan op dit moment ivm de gesloten binnenlocaties niet worden afgegeven. Er zijn ook geen lockers beschikbaar.

Hoe groot is de kans dat ik een dier besmet, of een dier mij, met het corona virus?

Om contact met dieren te voorkomen zijn alle doorloopverblijven gesloten. Rondom de verblijven van alle dieren die tot een risicogroep behoren is er een afzetting geplaatst om bezoekers op afstand te houden.

 

Overige vragen

 

Kan ik het pasgeboren olifantje zien tijdens mijn bezoek?

De Aziatische olifanten zijn geregeld buiten te zien. We hebben gemerkt dat het olifantje vaak goed te zien is in de ochtend.

Kan ik nog steeds een arrangement zoals een kinderfeestje bij jullie boeken?

Op dit moment zijn alle activiteiten en evenementen in ARTIS geannuleerd, ook de kinderfeestjes. Het is op dit moment dan ook niet mogelijk deze te reserveren.

Ik wil een lidmaatschap afsluiten/ cadeau geven. Hoe doe ik dat?

Lidmaatschappen en cadeaulidmaatschappen kunnen online worden afgesloten via www.mijn.artis.nl  Daar kunt u ook een foto uploaden. De lidmaatschapspassen worden toegestuurd.. U kunt dan al wel een starttijd reserveren voor een bezoek aan ARTIS. Lidmaatschappen afsluiten aan de kassa is op dit moment niet mogelijk. Ook het kopen van een cadeaucheque voor een lidmaatschap aan de kassa is op dit moment niet mogelijk.

Ik heb een lidmaatschap van ARTIS, wat gebeurt er met de looptijd van mijn lidmaatschapsjaar?

Om de continuïteit van ARTIS te waarborgen loopt uw lidmaatschap tijdens de sluiting door. U wordt, net als anders, tijdig geïnformeerd over het verlengen van uw lidmaatschap en u heeft vervolgens tot 4 weken voor de verlengdatum de tijd om een wijziging door te geven. Het toevoegen van de gemiste tijd op de lidmaatschappen kost ARTIS veel inkomsten. Dus willen we u vragen hier vanaf te zien, en de lidmaatschapsweken in de periode van het gesloten park te beschouwen als een donatie aan ARTIS.

Tot wanneer blijven jullie maatregelen van kracht?

De veiligheid van onze bezoekers, medewerkers en dieren staat voorop. We volgen de maatregelen van het RIVM en de Rijksoverheid op de voet en hebben nauw contact met de gemeente Amsterdam. We houden de bezoekersaantallen in het park nauwlettend in de gaten.

Wanneer mogelijk, openen we graag ook de locaties die nu nog gesloten zijn, en laten we meer bezoekers binnen. Of en wanneer dit mogelijk is, wordt per dag bekeken.